Joanna Wójtowicz: Autentyczność to fundament w biznesie

– Korzyści z bycia autentycznym są spore: spójność wewnętrzna, brak konfliktów, czyste sumienie, prostsza i lepsza komunikacja. Niestety, wiele osób, przez swoje kompleksy, chowają swoją autentyczność za przeróżnymi maskami. Wydaje im się, że ta maska jest piękniejsza, szlachetniejsza, prezentuje się lepiej. A tak naprawdę największą wartość mamy my sami, bez żadnych masek. Zrzucenie maski wymaga jednak sporej odwagi i pracy nad sobą – mówi Joanna Wójtowicz, właścicielka marki naturalnej bielizny nocnej Dreamairy (www.dreamairy.pl) oraz szwalni usługowej Progresew. Uczestniczka akcji “Autentyczność-prawdziwa siła kobiet w biznesie” zorganizowanej przez Europejski Klub Kobiet Biznesu.

 

 

 

 

Co oznacza dla Ciebie autentyczność w biznesie? Jakie to ma znaczenie w Twojej działalności?

Autentyczność w biznesie, tak samo jak i w życiu ma dla mnie dwa oblicza: pierwsze to wykonywanie tego, w co wierzę. Wierzę, że to, co wykonuję na co dzień ma wartość dla innych i w tym widzę sens. Drugie to działanie w zgodzie ze swoimi wartościami, a to wiąże się z dużą samoświadomością i dogłębnym poznaniem siebie. Tak naprawdę to fundamentem i źródłem autentyczności jest samoświadomość, poznanie siebie i swoich wartości jest punktem odniesienia czy naprawdę to co robimy jest zgodne z nami. To buduje spójność, którą emanujemy.

Czy uważasz, że autentyczność ma wartość w biznesie? Jak wpływa na budowanie zaufania i relacji z klientami?

Oczywiście! Jest to jeden z fundamentów w biznesie. Kiedy robimy to co jest z nami zgodne, klienci to widzą i chętniej korzystają z naszych towarów i usług. Kiedy robimy coś w zgodzie ze swoimi wartościami to daje nam spokój i satysfakcję, co również jest wyczuwalne dla klientów. Klienci widzą, że wszystko to tworzy spójną całość.

Czy bycie autentycznym jest równoznaczne z byciem transparentnym w biznesie? W jaki sposób te elementy się różnią, a w jaki się uzupełniają?

Bycie autentycznym poniekąd wiąże się z byciem transparentnym. Na pewno autentyczność ułatwia transparentność. Rozumiemy co z czego wynika i łatwo jest nam to komunikować. Można działać w sposób autentyczny, ale nie kłaść nacisku na transparentność. To już nasz wybór.

Czy sądzisz, że klienci doceniają autentyczność? Czy wpływa ona na lojalność klientów?

Absolutnie tak! Nigdy podczas mojej przeszło 20-letniej działalności nie zawiodłam się na swojej autentyczności. Mamy wielu stałych klientów, którzy cenią sobie tą cechę, a emanuję nią nie tylko ja, ale i mój zespół. W biznesie są różne sytuacje. Klienci, którym nie odpowiadają nasze wartości, nie współpracują z nami. Każdy musi trafić na osobę/firmę, z którą odbiera na tych samych falach. Tylko wtedy obie strony mają szansę być naprawdę autentyczne w tej współpracy. Ale też i autentyczność ułatwia to dopasowanie.

Czy autentyczność jest cechą, którą można nauczyć się wyrażać w biznesie? Jakie kroki lub praktyki można podjąć, aby być bardziej autentycznym?

Oczywiście, że można, myślę, że bodźcem do zmiany jest chęć zauważenia korzyści takiej zmiany. A korzyści są spore: spójność wewnętrzna, brak konfliktów, czyste sumienie, prostsza i lepsza komunikacja. Niestety, wiele osób, przez swoje kompleksy, chowają swoją autentyczność za przeróżnymi maskami. Wydaje im się, że ta maska jest piękniejsza, szlachetniejsza, prezentuje się lepiej. A tak naprawdę największą wartość mamy my sami, bez żadnych masek. Zrzucenie maski wymaga jednak sporej odwagi i pracy nad sobą, żeby zaakceptować siebie takim jakim się jest- ze wszystkimi swoimi plusami i minusami.

Czy istnieje jakiś konkretny moment w Twojej karierze, kiedy bycie autentycznym miało kluczowe znaczenie dla sukcesu?

Miałam kilka takich sytuacji, najczęściej dotyczyły one odmowy współpracy z klientami, którzy mieli inny system wartości od mojego, oczekiwali ode mnie nieetycznych zachowań lub nie szanowali pracy mojej i mojego zespołu. Na pewno przyczyniło się to do sukcesu mojej firmy, ponieważ współprace w innym systemie wartości są trudne i niesatysfakcjonujące. Zaciągają hamulec w wielu obszarach funkcjonowania firmy.

Czy uważasz, że autentyczność wpływa na sposób zarządzania zespołem? Jakie jest znaczenie autentycznego przywództwa w biznesie?

Autentyczność ma kolosalny wpływ na zarządzanie zespołem. Pracownicy od razu wyczuwają niespójność, nie mają zaufania i taki lider od razu traci na wiarygodności. Wówczas trudno mu zarządzać zespołem i często udaje się do nieetycznych metod współpracy z ludźmi. To jest trudna droga. Chciałabym, żeby więcej liderów, kadry zarządzającej dostrzegło zalety bycia autentycznym i poszło tą ścieżką. Dlatego też między innymi wzięłam udział w akcji „Autentyczność – prawdziwa siła kobiet w biznesie” , bo od wielu lat z powodzeniem zarządzam zespołem będąc w pełni autentyczną.

Czy istnieją wyzwania związane z byciem autentycznym w biznesie? Jak radzisz sobie z ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami?

To na pewno odwaga i umiejętność szczerej komunikacji. Takiej komunikacji, która niesie prawdę, a jest podana w kulturalny sposób. Nie wszyscy nadawcy i odbiorcy takich komunikatów umieją sobie z tym poradzić. Nie każdemu może się podobać, że usłyszy coś co nie jest przyjemne, ale dogłębnie szczere i którego niewątpliwym pozytywnym efektem jest zwiększenie samoświadomości i w rezultacie rozwój.
Kolejnym jest to, że nie każdemu może się podobać to, jacy jesteśmy naprawdę, choć my akceptujemy siebie w pełni. W obu przypadkach niezbędny jest spory dystans do siebie, który można wypracować.

Czy bycie sobą i bycie autentycznym w biznesie ma swoją cenę?

Tą ceną jest przede wszystkim przełamanie swojej strefy komfortu, pokonanie lęku i obawy przed oceną. Nie chcemy przecież być odtrąceni, postrzegani jako konfliktowi czy skupieni na sobie lub żeby ktoś się na nas obraził. Autentyczna komunikacja wymaga sporego wyczucia. Ważne jest tu uświadomienie sobie intencji jaką taki komunikat ma nieść.

Czym dla Ciebie jest dojrzała autentyczność?

Autentyczność sama w sobie jest objawem dojrzałości. To są spójne ze sobą działania, które potwierdzają się nawzajem w codziennym życiu. Świetnym przykładem są nasze klientki Dreamairy.pl, które oprócz tego, że kupują u nas zdrowe piżamy i koszule nocne to również zwracają uwagę na to czy zdrowo się odżywiają, czy kosmetyki, których używają mają zdrowe składy, czy jakość ich snu jest odpowiednia oraz zwracają uwagę czy inne czynniki codziennego życia im służą-bo ich wartością jest zdrowie. To jest właśnie przejaw prawdziwej spójności wewnętrznej i dojrzałej autentyczności.

Rozmawiała: Ilona Adamska

fot. Beata Wróblewska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *