Lucyna Malik: Odnalazłam swoją pasję i przekształciłam ją w dochodowy biznes

– Pasja to nie czynność, którą wykonujesz. To uczucie, które towarzyszy Ci przy wykonywaniu owej czynności. Kiedy to odkryjesz, zupełnie inaczej spojrzysz na pasję – mówi Lucyna Malik, właścicielka marki pasjawbiznesie.pl i pasjawpracy.pl, członkini Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu. 

 

 

Czym się zajmujesz na co dzień? Jaka jest Twoja filozofia prowadzenia biznesu?

W pewnym momencie mojego życia doszłam do wniosku, że życie jest zbyt krótkie, by nie robić tego, co się kocha. Dlatego kilka lat temu zdecydowałam się pójść za głosem serca i odnaleźć swoją pasję. Owocem tej wędrówki stała się moja pierwsza marka – pasjawpracy.pl, w ramach której oferowałam wsparcie w obsłudze marketingowej biznesów online. Zauważyłam, że moi klienci to w większości kobiety, które nie mają jasno określonych celów, nie wiedzą, do kogo kierują swój przekaz, co chcą powiedzieć, jak ma się prezentować ich marka i wreszcie – co je wyróżnia na rynku. Dlatego postanowiłam wspierać moje klientki poprzez budowanie strategii marketingowych. Wtedy na świat przyszła pasjawbiznesie.pl, gdzie tworzę strategie dopasowane do kobiet i sytuacji, w jakiej się znajdują – czy to na początku swojej drogi, czy podczas rozwoju ich biznesów online. Pomagam im nie tylko poprzez oferowanie gotowych rozwiązań, ale również przez wsparcie w zmianie i towarzyszenie w tym procesie poprzez mentoring biznesowy i konsultacje. Zależy mi, aby moje klientki nie tylko zyskały przemyślany plan działania, ustaliły cele i dostały wytyczne do ich realizacji, ale przede wszystkim, by nauczyły się, jak prowadzić swój biznes online oparty na pasji. Daje mi to niesamowitą satysfakcję, kiedy widzę, jak kobiety kwitną, a wraz z nimi rozwijają się ich firmy.

Na czym polega wyjątkowość Twojego biznesu? Czym się wyróżniasz na tle konkurencji?

Gdy przychodzą do mnie klientki, patrzę nie tylko na ich działalność, ale przede wszystkim na nie same – na to, jakimi są osobami, jakie mają pragnienia, przekonania, co je ogranicza. To, jak się czujemy, czego chcemy, jakie jest nasze podejście, wartości i co o sobie myślimy, przekłada się na nasz biznes. Tworząc strategię, tworzę ją dla konkretnej osoby, cały czas mając w głowie i sercu jej wrażliwość, sposób wyrażania siebie, jej charyzmę, to coś, co stanowi jej osobisty rys, co świadczy o jej wyjątkowości. Nie proponuję rozwiązań, które nie są zgodne z wartościami, przekonaniami czy charakterem moich klientek, bo to nie byłoby z nimi spójne, a one nie czułyby się komfortowo w swoim biznesie. Czasem zdarza się i tak, że moje klientki nie są gotowe na pewne rozwiązania, które w ich przypadku sprawdziłyby się idealnie – na przykład nie czują się gotowe do stanięcia przed kamerą, chociaż wiem, że świetnie by sobie poradziły i że „kamera je lubi”. Wtedy staram się je oswoić, przekonać, proponuję kursy, rozmowy ze specjalistami. Wiem z autopsji, jak ciężko jest się przełamać w pewnych kwestiach – zacząć myśleć o sobie dobrze, wierzyć w siebie i swoje możliwości. Widzę, jak wiele nas blokuje. Dlatego postawiłam sobie za cel, wesprzeć kobiety również w tej kwestii. Współpracuję ze świetnymi specjalistami z zakresu psychologii, coachingu, prezentacji czy stylizacji wizerunku. Wszystko po to, aby kobiety, które do mnie przychodzą, były w pełni gotowe, by zbudować swoje biznesowe imperium. Wyposażam je w strategie i pomagam w procesie wdrażania, począwszy od nauki i przemiany ich samych, po techniczną pomoc zespołu wirtualnych asystentek. Klientki zazwyczaj jeszcze długo po otrzymaniu i wdrożeniu strategii korzystają z pomocy mojej agencji wirtualnych asystentek w codziennym prowadzeniu mediów społecznościowych, obsługi stron internetowych, tworzeniu kursów, live’ów czy podcastów.

Czy pasja może być sposobem na biznes?

Zdecydowanie! Jeśli robimy coś z pełnym zaangażowaniem, z sercem, to nie ma możliwości, aby to nie było dobre, wyjątkowe i aby nie oferowało ogromnej wartości. Klienci to zauważą i sięgną po nasz produkt lub usługę. Niestety, sama pasja nie zagwarantuje nam sukcesu. Potrzebna jest jeszcze wiedza oraz dokładna znajomość odbiorcy, jego potrzeb i problemów, z jakimi się boryka. Nie tylko tych powierzchownych, które rozwiązuje nasz produkt czy usługa, ale i tych głęboko ukrytych, często nieuświadomionych. Na rynku jest bardzo duża konkurencja, właściwie trudno o produkt, którego jeszcze nikt nie wymyślił, dlatego ważne jest, aby odpowiednio się wyróżnić, czy to jako marka osobista, czy brand. Pasja może nam w tym pomóc, jednak nie każdy potrafi ją odkryć. Wtedy ja przychodzę z ratunkiem i doradzam moim klientkom, jak odkryć i ukierunkować oraz odpowiednio wyeksponować tę pasję, by była atrakcyjna i użyteczna dla klienta. Pomagam wyjść z ukrycia i dotrzeć do klienta poprzez szczegółową strategię marketingową, określenie najlepszych kanałów komunikacji i sposobu dotarcia do odbiorcy.

Czy Twoja działalność biznesowa powstała z pasji, czy raczej z chłodnej kalkulacji?

Moja działalność zrodziła się z pasji, choć na początku nie umiałam jej odkryć. Chciałam mieć pracę, którą bym kochała, chciałam robić w życiu to, co daje mi spełnienie. Miałam dość wykonywania tylko pustych czynności bez wizji i wyższego celu. W końcu zorientowałam się, że nie chcę robić już tego, co robię, ponieważ nie daje mi to satysfakcji, i zaczęłam poszukiwania swojej pasji. Zastanawiałam się, co jest moim hobby, tym wyjątkowym zajęciem, które mogłabym robić wciąż i wciąż, które dawałoby mi spełnienie, uskrzydlało, sprawiało radość i powodowało, że co rano będę wstawać z radością i zapałem. Niestety dość szybko zorientowałam się, że nie mam czegoś takiego i że nie mam pasji w postaci hobby. Kiedy już myślałam, że coś ze mną nie tak i że jestem skazana na życie bez tego wszystkiego, co daje pasja, trafiłam na stwierdzenie, że pasja to nie czynność, a uczucie, które nam towarzyszy przy wykonywaniu tej czynności. I oto spłynęło na mnie olśnienie i ogromna ulga. Zrozumiałam, że nie muszę zamykać się w wykonywaniu jednej czynności, że mogę mieć ich wiele. Odkryłam, że uwielbiam pomagać innym, że pasjonują mnie wyzwania i że uwielbiam widzieć rezultaty mojej pracy. Wtedy powstała pasjawpracy.pl, która wymagała ode mnie całkowitego przebranżowienia, odświeżenia wiedzy z zakresu marketingu, zdobycia umiejętności technicznych, posługiwania się narzędziami ze świata digital. Ciągły rozwój i zdobywanie nowych umiejętności oraz otwartość na chęć tworzenia nowego zaowocowały powstaniem marki pasjawbiznesie.pl – tam spełniam się w pomaganiu innym, w rozwoju ich biznesów poprzez odkrywanie ich pasji i ubieranie ich w strategie marketingowe. Ciągłe podejmowanie nowych wyzwań i wychodzenie ze strefy komfortu, ukazywanie nowych możliwości oraz innowacyjnych rozwiązań dla moich klientów sprawia, że pasja wciąż rośnie i daje mi radość i zapał.

Czym dla Ciebie jest pasja? Masz jej własną, prywatną definicję?

Pasja to nie czynność, którą wykonujesz. To uczucie, które towarzyszy Ci przy wykonywaniu owej czynności. Kiedy to odkryjesz, zupełnie inaczej spojrzysz na pasję.

Czy biznes bez pasji ma szansę na sukces?

To zależy, co rozumiesz pod pojęciem sukcesu. Jeśli przez sukces rozumiesz zarabianie pieniędzy, to jak najbardziej – są ludzie, którzy wszystko potrafią zamienić w świetny i dochodowy biznes. Ale jeśli sukces rozumiesz przez spełnienie, to bez pasji nie jest to możliwe. Ona dodaje nam skrzydeł, sprawia, że wykonujesz w życiu to, co kochasz, i tym samym uszczęśliwiasz innych. Pasja jest rakietą, która wynosi nas na orbitę sukcesu.

Co daje Ci poczucie spełnienia i sprawia, że chce Ci się żyć, działać, pracować?

Tę energię dają mi efekty mojej pracy. Kiedy obserwuję przemianę moich klientek i rozwój ich marek. Często ich biznes jest chaotyczny, niepoukładany i przypomina ogród pełen chwastów. Poczucie spełnienie daje mi praca nad nim, kiedy krok po kroku go oczyszczam, porządkuję, wydobywam na powierzchnię to, co piękne. Kiedy widzę zadowolenie i słyszę słowa podziękowania i uznania. Gdy na moich oczach zmienia się nie tylko biznes, ale i kobieta, gdy zyskuje wiarę w siebie, radość i sens – właśnie to wszystko daje mi ogromną energię do działania.

Jakimi wartościami kierujesz się w życiu?

Traktuj ludzi tak, jak sama chciałabyś być traktowana. To dotyczy zarówno życia prywatnego, jak i zawodowego. Według testu Gallupa moją mocną stroną i największą zaletą jest Empatia. Bardzo łatwo więc wczuwam się w sytuacje innych, momentalnie zauważam, gdy ktoś jest w gorszej formie, gdy coś jest nie tak. Moją kolejną dominującą wartością jest uczciwość, która przekłada się na działanie fair play w biznesie. Nie potrafię udawać, jeśli nie jestem do czegoś nastawiona entuzjastycznie, jeśli czegoś nie lubię lub coś mi się nie podoba – mówię o tym. Nie znoszę dwulicowości, plotek i obgadywania za plecami.

Co jest największą siłą kobiet, nie tylko w biznesie?

Myślę, że my, kobiety, jesteśmy niewyobrażalnie silne i nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele jesteśmy w stanie znieść. Z każdego niepowodzenia wychodzimy silniejsze. W naturalny sposób łączymy w sobie niezłomność, wrażliwość – która pozwala nam widzieć więcej – oraz intuicję, która skłania nas do podejmowania dobrych decyzji. To właśnie ta emocjonalność świadczy o naszej wyjątkowości zarówno w biznesie, jak i w życiu.

Wiara w to, co się robi, ciężka praca, pokora, kreatywność – to dobry przepis na sukces. Jaka jest Twoja definicja sukcesu?

Nie pozwól sobie wmówić, że nie dasz rady, że się nie nadajesz, że to nie dla Ciebie. Jeśli czujesz w sobie ogień, który pcha cię w danym kierunku, to znaczy, że sobie poradzisz, że to droga dla Ciebie. Trzeba słuchać siebie i swojego serca i nie przejmować się opiniami innych.

Wolność wyboru nie ma ceny. Jak rozumiesz wolność w biznesie?

Kiedy prowadzimy swój biznes, musimy przygotować się na to, że prędzej czy później pojawią się jakieś nieuniknione okoliczności. Rynek rządzi się swoimi prawami. Jeśli chcemy zbudować swoją markę, wyróżnić się na tle konkurencji, to musimy zaakceptować pewne reguły działania. To nie znaczy jednak, że mamy przestać kierować się swoimi wartościami, dążyć do celu za wszelką cenę czy kosztem innych. Dla mnie wolność w biznesie przejawia się w możliwości wyboru – pójść za swoimi wartościami czy z nich zrezygnować. Wolność w biznesie może się przejawiać również w nieograniczonych możliwościach, wyrażaniu siebie, pomyśle na unikalność swojej marki, oferty. Oczywiście w granicach o jakich wspomniałam wyżej.

Wierzysz w kobiecą intuicję? Kierujesz się nią przy podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych?

Absolutnie! Wierzę i kieruję się intuicją, choć wolę ją nazywać głosem serca. Bardzo długo nie ufałam sobie i nie zwracałam uwagi na ten wewnętrzny głos, który podpowiadał mi, co mam robić. Kiedy prowadzisz swoją firmę, często zostajesz sama z pewnymi decyzjami, z wyborem odpowiedniego kierunku. Nikt nie podejmie tych decyzji za Ciebie. Dlatego nauczyłam się patrzeć w głąb siebie i słuchać wewnętrznego głosu. Jeśli go nie słucham, to bardzo źle na tym wychodzę – mój biznes się nie rozwija, a ja brnę w ślepą uliczkę, męcząc się przy tym ogromnie. Intuicji słucham zawsze przy podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych, ale też uczę się jej słuchać przy codziennych, z pozoru błahych, sprawach.

Życiowe motto. Złota myśl, którą chciałabyś przekazać Czytelniczkom.

NIE BÓJ SIĘ IŚĆ ZA GŁOSEM SERCA. PYTAJ SIEBIE ZAWSZE, CZY TO JEST TWOJE, I JEŚLI NIE JEST – ODPUŚĆ, A JEŚLI JEST – PODĄŻAJ ZA TYM. NIEWAŻNE, CO MYŚLĄ INNI I JAK TO OCENIAJĄ.

Rozmawiała: Ilona Adamska

Wywiad pochodzi z książki “Lwice Biznesu. Kobiety sukcesu o pasji w biznesie”.

Książka do nabycia na www.ikmag.pl/sklep

LUCYNA MALIK

Po kilkunastu latach pracy na etacie postanowiła pójść za głosem serca i stworzyć swój własny biznes oparty na pasji. Tak powstały marki pasjawbiznesie.pl i pasjawpracy.pl, w ramach których pomaga kobietom urzeczywistniać marzenia o własnej dobrze prosperującej firmie. Uczy prowadzić i skalować biznes online. Tworzy strategie marketingowe szyte na miarę i pomaga w ich skutecznym realizowaniu. Jest właścicielką agencji wirtualnych asystentek. Wiedzę z zakresu zarządzania, marketingu, budowania strategii czy personal brandingu zdobywała od praktyków biznesu, polskich i zagranicznych. Jest uczestniczką projektu Kobiety Krakowa oraz Ambasadorką Akademii Kobiecej Przedsiębiorczości.

www.pasjawbiznesie.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *